Cine suntem si care este viziunea noastra ?
Cei peste 8 ani de experienta in domeniul retrocedarilor din Romania ne-au ajutat sa identificam problemele asa-zisei piete de despagubiri, astfel ca am creat acest portal cu scopul de a informa despagubitii ANRP, astfel incat samsarii sa nu ii mai pacaleasca sa vanda la preturi mult prea indepartate de realitate.
Ca și cu acțiunile FP (Fondul Proprietatea) înainte să fie listate pe bursă, punctele ANRP se pot tranzacționa acum pe piața gri. Din păcate, încă o dată, despăgubiții ANRP sunt la mila unei piețe nereglementate și total netransparente unde samsarii își întrec măestriile în a manipula sărmanii, deseori și foarte bătrâni, titulari ai unor despăgubiri și așa simbolice din partea statului pentru nedreptățile de pe vremea comunismului.
Problema serioasă într-o asemenea piață gri este că deseori, din lipsa de informații clare despre prețul la zi, foarte mulți vânzători ajung victimele unor persoane care folosindu-se de lipsa de transparență în piață practic îi păcălesc pe aceștia și le oferă prețuri mult prea îndepărtate de realitatea de moment. Evident că această lipsă de transparență nu îi ajută pe titularii de despăgubiri care doresc să-şi valorifice punctele primite. Această lipsă de transparență nu poate decât să avantajeze persoanele care doresc fraudarea pieței, fie prin prețuri complet nereale, fie chiar și prin acte false sau tranzacții fictive, nebazate pe un suport adecvat al documentelor legal necesare.
Această piață gri, având în vedere legislația în vigoare, este inevitabilă, și pe măsură ce se vor emite mai multe puncte, ea va crește și va prinde amploare si inevitabil creșterea volumului de tranzacții va duce la o probabilitate mult mai mare ca vânzătorii să fie victimele unor tranzacții frauduloase.
Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților (ANRP) mai are de emis încă mult mai multe puncte decât a emis până acum de la apariția legii 165/2013. Și totuși nimeni, fie din guvern, fie din conducerea ANRP, nu s-a gândit la crearea unui cadru reglementat si transparent de tranzacționare a acestor puncte de despagubire. Având în vedere experiențele de până acum cu fraudele comise la ANRP este de nedorit ca tocmai acum să se creeze încă o premiză a unei posibilități de fraudare a simplilor titulari care după ani de procese, așteptări și tergiversări, ajung să primească o despăgubire, care până la urmă, nu prea mai are mare legătură cu valoarea reală a proprietăților pe care, conform legii, ar fi trebuit să le primească, fie în natură fie sub formă de puncte. Punctele pe care ANRP le emite nu se tranzacționează acum, pe piața gri, nici măcar la 60% din valoarea lor nominală, cu care titularii au fost despăgubiți. Acesta este un preț total nereal și o anomalie creată din lipsa unei piețe mai eficiente. O valoare justa a punctelor, considerand ca si cost de oportunitate investitia banilor in titluri de stat cu scadente de la 2 la 6 ani si randamente intre 1,86% si 3,26%, este de 0,89 lei/punct. Un motiv foarte important pentru care aceste puncte se vând la prețuri atât de mici este că procesul netransparent de vânzare a punctelor a dus la lipsa unor cumpărători mari și serioşi în piață. Cu toate acestea titularii despăgubiți de stat, mulți dintre ei cu vârste înaintate, după ani grei de luptă cu statul, sunt nevoiți să-şi vândă punctele primite, și să nu mai aștepte licitațiile promise de guvern, moment în care punctele ar trebui să fie folosite la valoarea lor nominală. Această situaţie a unui preț mult prea mic pentru cei despăgubiți de stat este agravată și de faptul că tot procesul de vânzare a punctelor este unul total netrasparent care inevitabil va duce la alte abuzuri și fraude.
Care sunt posibilitățile prin care guvernul României, sau chiar și conducerea ANRP, ar putea evita astfel de probleme, mai ales pentru protejarea despăgubiților pentru care toată această schemă de retrocedare a fost gândită, deși deseori doar în aparențe, in toți anii de până acum?
- Cea mai bună (dar destul de nerealistă) soluție evident că poate să fie tranzacționarea punctelor pe o platformă a Bursei de Valori București. Acest lucru se poate realiza foarte repede din partea BVB, dar lucrurile ar trebui să se miște și la ANRP pentru crearea unui registru funcțional și electronic al punctelor care să se conecteze la BVB. BVB ar avea tot interesul să faciliteze tranzacționarea punctelor pe o platformă electronică deoarece poate încasa comisioane de pe urma tranzacționării lor si totuși această posibilitate depinde în totalitate de voința conducerii ANRP, și a guvernului Romaniei.
- O altă soluție, mult mai rapidă și mai realistă, este ca ANRP-ul să creeze un sistem propriu de tranzacționare al punctelor. Aici vom încerca să arătam cât de ușor se poate crea un astfel de sistem. Și este oarecum bizar, și total de neînțeles, de ce autoritățile nu au făcut acest lucru până acum și au lăsat, încă o dată, despăgubiții la cheremul unei piețe nemiloase unde intermediarii și speculatorii fac legea.
Este foarte ușor pentru ANRP să creeze niște reguli foarte clare și simple de tranzacționare a punctelor la sediul autorității, unde să se prezinte vânzătorul și cumpărătorul, cu toate actele necesare, conform cerințelor conducerii ANRP, și prin plata unui comision de către cumpărător, să efectueze transferul în totală transparență, unde se va cunoaște prețul corect și exact al tranzacției, și în cazul în care vânzătorul nu va fi primul titular, ci un aşa-zis samsar, speculator, sau investitor, el va fi obligat să plătească impozitul de pe urma profitului obținut. ANRP, pentru a crește transparenţa tranzacțiilor, ar putea (și ar trebui) să publice pe site-ul său volumele și prețurile tuturor tranzacțiilor la sfârșitul fiecarei zile lucrătoare. În acest fel toți deținătorii de puncte (titularii despăgubirilor) vor putea vedea ultimele prețuri după care s-au făcut tranzacțiile, și nu vor mai fi niște simple victime ale unor persoane mult mai bine informate. Un astfel de sistem ar fi extrem de simplu de realizat, şi în cazul în care conducerea ANRP, și a guvernului, vor dori îl pot implementa în maximum o săptămână. De ce nu au făcut-o deja? Nu știm! Conducerea ANRP nu a văzut până acum ce se întâmplă? Nu cred că a fost intenționat, dar și nepăsarea este inadmisibilă. Și adevărul este că despăgubiții au avut destul de suferit de pe urma tuturor actelor de corupție, dar și a ineficienţei, care au existat până acum. Cred că acum în 2015 ar fi chiar inacceptabil să mai existe încă o posibilitate de fraudă în care despăgubiții retrocedărilor să fie din nou victimele incompetenței decizionale din partea autorităților. Aceste despăgubiri ar trebui, în sfârșit, să-şi găsească menirea, și anume, de a corecta o nedreptate istorică, și nu să fie încă o dată uneltele corupției sau a ineficienţei autorităților care deseori, din păcate, nu fac altceva decât să creeze bazele unor aşa-zise 'combinații' pentru a folosi pretexte socio-politice în fraudarea banului public. Această propunere prezentată de noi este foarte simplă, și una absolut necesară, care trebuie să fie implementată cu maxima celeritate. Situația actuală este inacceptabilă și trebuie schimbată urgent! Această propunere nu poate aduce costuri statului. Fie că tranzacțiile se fac prin BVB (lucru imposibil de realizat mai devreme de 6 luni), fie la sediul ANRP (ceea ce se poate face foarte repede și ușor), cumpărătorii - nu cei despăgubiţi - vor trebui să plătească un comision de tranzacționare, prin care se pot acoperi nu numai costurile de tranzacționare, dar și costurile pentru a pune în picioare un astfel de mecanism de tranzacționare. Dacă Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților se va mişca și va crea un sistem propriu de tranzacționare, ea având și monopolul tuturor tranzacțiilor, poate dicta un comision decent astfel încât să-şi poată acoperi absolut toate costurile, fie operaționale, fie de amortizare a investițiilor. Astfel că bugetul statului nu va fi afectat deloc. În acest moment notarii încasează minimum 0,50% din suma tranzacției punctelor, plus TVA. La un caz de 5 milioane de puncte tranzacționate ANRP-ul ar putea încasa un comision similar, de exemplu 0,50% din suma tranzacției, și dacă tranzacția s-ar face la 50% din valoarea nominală, suma încasată de ANRP ar fi 12.500 lei. Și dacă în decursul a unui trimestru s-ar tranzacționa 100.000.000 puncte la un preț mediu de 50% din valoarea nominală acestea ar aduce un venit de 250.000 lei conturilor ANRP, sumă pe care ANRP o poate folosi ulterior și pentru creșterea eficienței acordării despagubirilor.
Consideram că un astfel de sistem de tranzacționare prin care ANRP ar putea crește transparența ar duce foarte repede la creșterea numarului de investitori si inevitabil la cresterea pretului pe care l-ar încasa cel despagubit de stat, un pret cat mai apropiat de valoarea justa de 0,89 lei.
Portalul consilier-anrp.ro nu isi propune sa convinga titularii sa vanda sau sa intermedieze astfel de tranzactii, ci sa ii informeze pe despagubitii ANRP, astfel incat samsarii sa nu ii mai pacaleasca sa vanda la preturi mult prea indepartate de realitate, asa cum au facut-o in urma cu 4 ani cu actiunile FP (fondul proprietatea).
Cel mai mare pacat fata de oameni, nu este ura..ci indiferenta fata de ei. Indiferenta este esenta inumanitatii. - George Bernard Shaw